Notice: Den anropade konstruktormetoden för WP_Widget har fasats ut sedan version 4.3.0! Använd istället
__construct()
. in /home/httpd/marknadsforings-bloggen/marknadsforings-bloggen.se/public_html/wp-includes/functions.php on line 3568
Hur man bygger starka varumärken | Marknadsförings-bloggen

Hur man bygger starka varumärken

varumarkeEtt starkt varumärke är inte samma sak som att alla känner till det. Det innebär heller inte att varumärket framställs som bättre än konkurrenterna. När man pratar om starka varumärken rör det sig snarare om att varumärkets målgrupp förknippar varumärket med rätt saker. Man brukar prata om hårda och mjuka värden där de hårda representerar själva funktionen hos varan eller tjänsten och de mjuka handlar om målgruppens uppfattning och bild av företaget eller varumärket.

För att skapa en bra position för sitt varumärke är det viktigt att erbjuda något som upplevs som unikt och inte vara en i mängden. Vad vill du förknippas med och vilka associationer vill du att kunderna ska göra till ditt företag.

Förväntningarna på varumärket kan grundas i egna erfarenheter, rekommendationer från vänner, varumärkets allmänna rykte eller reklam i olika former.

Det är här logotypen kommer in i bilden. Logotypen ska spegla verksamhetens värderingar och tydligt signalera vem som står bakom produkten eller tjänsten. Den ska göra det enkelt att särskilja dig från konkurrenterna och stärka kundernas bild av dig och den position varumärket har. För att bygga ett starkt varumärke måste det marknadsföras så man lyfter fram saker som skapar trovärdiga och hållbara associationer.